Rancangan Latihan Harian (RLH)

Rancangan Latihan Harian

 

Tarikh/Hari : 06 Julai 2011 / Rabu

 

Sukan/acara:  Bola Baling / Hantaran (Hantaran Paras Dada)                          Kump Umur: 12 Tahun       

 

Tahap Perkembangan Atlet: Asas Permainan                                              Bilangan: 16 orang

 

Objektif

 

Pengenalan/Memanaskan Badan  – Objektif unit latihan : –

  1. meningkatkan kadar nadi untuk menaikkan suhu badan.
  2. mempercepatkan peredaran darah ke seluruh badan terutamanya ke bahagian otot yang bekerja.
  3. persediaan tubuh badan sebelum melakukan aktiviti.
  4. mengurangkan risiko kecederaan.

 

1. Tema/Komponen

Psikomotor:

  1. dapat melakukan aktiviti-aktiviti melambung dan menyambut bola kecil dengan gaya dan teknik yang betul secara individu.
  2. dapat melakukan aktiviti kemahiran hantaran paras dada dengan gaya dan teknik yang betul secara berpasangan.
  3. dapat melakukan aktiviti kemahiran hantaran paras dada secara berkumpulan dalam permainan dengan teknik dan gaya yang betul di bawah pengawasan guru

 

2. Tema/Komponen

Kognitif:

  1. menyebut tiga aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti hantaran.
  2. menyatakan jenis sukan lain yang menggunakan kemahiran hantaran paras dada.
  3. menamakan bahagian badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti hantaran.

 

3. Tema/Komponen

Afektif:

  1. mengamalkan sikap bertanggungjawab dengan menyimpan alatan permainan apabila alatan tersebut tidak digunakan.
  2. menikmati keseronokan dan kepuasan dalam melakukan aktiviti.
  3. menghargai usaha dan keupayaan guru.

 

Permainan / Menyejukkan Badan / Penutup :

  1. merehatkan otot  – memberikan keselesaan semula kepada otot-otot selepas bersukan
  2. membuang bahan perkumuhan – Sekiranya aktiviti ‘cooling down’ ini tidak dilakukan selepas menjalan sesuatu

     aktiviti sukan,biasanya akan berlaku kelesuan kepada otot yang disebabkan adanya pengumpulan asid laktik pada   

     otot.

  1. penambahbaikan kelenturan – memulihkan  semula  otot-otot selepas melakukan aktiviti senaman ataupun selepas

bersukan

 

 

Kandungan/Aktiviti

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

 (10 minit)

Memanaskan badan (warming up)

 

Murid melakukan aktiviti memanaskan badan dan regangan.

 

Nilai:

  • Bekerjasama
  • Mendengar arahan guru

Murid berbaris dalam dua barisan yang panjang dalam kawasan yang ditandakan dengan skital. (aktiviti larian anak setempat)

 

 

       
       

 

 

          

               

                 x          x     

                 x          x      

                 x          x      

                 x          x       G

                 x          x      

                 x          x           

                 x          x      

                 x          x      

 

                         

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiviti Cermin-Cermin dan Sentuh Lutut

 

       
       

 

 

 

G

 

         x x                       x x

 

         x x          x x          x x

 

         x x          x x          x x

  1.   Murid diarahkan untuk berdiri dalam dua barisan panjang mengadap guru.
  2. Guru (G) mengetuai sesi memanaskan badan dan regangan.
  3. Guru bersama murid-murid melakukan larian anak setempat sambil :-
    1. depa tangan dan buat seperti burung terbang
    2. angkat tangan ke depan sambil menggengam dan membuka genggaman berulang-ulang

 

 

  1. mengangkat lutut tinggi (high knee) sambil telapak tangan menyentuh lutut.
  2. Menyentuh tumit
  3. Memusing pinggang ke kiri dan ke kanan

 

  1. Seterusnya, guru mengarahkan murid mencari pasangan.
  2. Guru akan menjalankan aktiviti :-
    1. Cermin-Cermin
    2. Sentuh Lutut

 

 

 

  1. Skital besar – 4
  2. Wisel – 1

 

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

 

( 10 minit )

Langkah 1

Perkembangan :

 

Gerak kerja kelas / individu:

 

Lambung dan sambut bola.

 

Nilai:

  1. Keyakinan diri
  2. Berani mencuba
  3. Mematuhi arahan

     guru.

 

 

Murid berbaris dalam satu barisan yang panjang dalam kawasan yang ditandakan dengan skital.

                   

                                                   

                          

           x                       x

           x                       x     

           x                       x     

           x                       x     

           x         G            x     

           x                       x     

           x                       x     

           x                       x     

           x                       x     

     

                  

                          

                  

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Setiap murid diberi bola kecil dan guru memberikan arahan.
  2. Murid melambung bola dan kemudian disambut dengan kedua belah tangan.
  3. Bola dilambung lagi tetapi kali ini murid-murid mesti menepuk tangan dahulu sebelum menyambut  bola dengan kedua belah tangan.
  4. Bola  dilambung sekali lagi tetapi kali ini murid mesti membongkok terlebih dahulu sebelum menyambut bola dengan kedua belah tangan.

 

 

  1. Bola dilambung sekali lagi tetapi kali ini murid mesti melutut terlebih dahulu sebelum menyambut bola dengan kedua belah tangan.
  2. Bola dilambung sekali lagi tetapi kali ini murid dalam keadaan melutut perlu menepuk tanah terlebih dahulu sebelum menyambut bola dengan kedua belah tangan.
  3. Murid mendengar tiupan wisel guru sebelum melakukan aktiviti.

 

 

 

 

 

  1. Skital besar – 4
  2. Wisel – 1
  3. Bola Kecil – 16

 

 

 

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

( 8 Minit )

Langkah 2)

 

Gerak kerja berpasangan:

– Variasi hantaran paras dada

 

Nilai:

  • Keyakinan diri
  • Berani mencuba
  •  Mematuhi arahan guru.

 

 

 

 

 

Dalam kawasan yang telah ditandakan dengan skital, murid akan membentuk 2 kumpulan 

         

 

 

              x                 x

              x                 x

              x                 x

              x                 x

              x                 x

              x                 x

              x                 x

              x                 x

 

                                       

                        G

 

       
       

 

 

 

 

 

  1. Murid diarah mencari pasangan masing-masing.
  2. Guru memberikan setiap pasangan sebiji bola.
  3. Guru menunjuk cara hantaran paras dada :
    1. hantaran lambung
    2. hantaran rendah
    3. hantaran sisi
    4. hantaran lantun
    5. Murid melakukan hantaran paras dada dan menyambut dengan kedua belah tangan.
    6. Murid mendengar tiupan wisel guru sebelum melakukan aktiviti.

 

 

 

 

  1. Skital besar – 4
  2. Wisel – 1
    1. Bola baling -8

 

 

 

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

( 8 minit )

Langkah 3

 

Gerak kerja berpasangan:

 

Menghantar paras dada dan menyambut berpasangan sambil bergerak ke depan

 

 

Murid berpasangan di dalam kawasan yang ditandakan dengan skital.

 

           
       
     

 

 

 

          

                            

                                                  G

                  

 

                    x          x

                    x          x

                    x          x

                    x          x

                    x          x

                    x          x

                    x          x

                    x          x

  1. Murid mendengar arahan daripada guru.
  2. Setiap pasangan diberikan sebiji bola.
  3. Setiap pasangan akan bergerak ke hadapan (berlari anak) sambil menghantar dan menyambut bola paras dada secara berulang-ulang sehingga ke garisan yang ditandakan menggunakan tali skipping.
  4. Aktiviti akan diulang sambil guru menekankan cara menghantar dan menyambut bola yang cara yang betul.

 

 

  1. Skital besar – 4
  2. Wisel – 1
  3. Tali skipping – 2
  4. Bola baling- 8

 

Nilai:

Keyakinan diri

Berani mencuba Mematuhi arahan guru.

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

( 14 minit)

Langkah 3

 

Gerak kerja kumpulan:

 

Permainan:

Captain Ball

 

Nilai:

  1. Bekerjasama
  2. Mematuhi arahan guru.

 

 

Murid akan dibahagikan kepada dua kumpulan dalam kawasan yang ditandakan dengan skital.

 

           
       
     
 

 

 

 

 

 

           x             x               x

 

                   x              x

 

                   x              x

 

G

                   x              x

 

                   x              x

 

           x             x               x

 

  1. Murid akan bersedia dalam kumpulan masing masing sambil guru menerangkan peraturan permainan.
  2. Sebiji bola diperlukan dalam permainan ini.
  3. Pemain hanya boleh membuat hantaran paras dada yang dipelajarai pada awal proses pembelajaran.
  4. Untuk mendapatkan mata, pemain perlu menghantar bola kepada rakan yang berdiri di dalam gelung rotan.
  5. Mata hanya dikira jika pemain yang berada dalam gelung rotan dapat menerima bola tanpa menjatuhkannya.
  6. Skital besar – 4
  7. Wisel – 1
  8. Gelung rotan – 2
  9. Bola baling – 1

 

 

 

Masa

Fokus/Aktiviti

Organisasi/Kaedah

Butir Mengajar

Alatan

 

(10 Minit)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Penyejukan badan (Coling down) / Penutup

 

 

Murid melakukan aktiviti menyejukan otot-otot utama badan dan mengikut urutan daripada kepala ke kaki.

 

Nilai:

Mendengar arahan.

 

 

 

 

 

 

Murid berada dalam satu barisan bentuk ladam kuda dan menghadap guru (G) dalam kawasan yang ditandakan dengan skital.

 

       
       

 

 

          

                             x     

                         x     

                      x      

                   x      

                 x      

                 x          

                 x                        

                 x                   G    

                 x        

                 x      

                   x      

                    x       

                      x 

                         x

                            x

                               x     

                       

 

  1. Murid diarahkan untuk berdiri dalam satu barisan bentuk ladam kuda.
  2. Guru akan melakukan sesi cooling down bersama-sama murid.
  3. Melakukan cooling down dari urutan dari bawah ke atas bahagian badan.
  4. Guru membuat rumusan tentang pelajaran hari ini. (Hantaran paras dada)

 

 

  1. Skital besar – 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ulasan

               

 

 

Objektif Tercapai? Jika anda telah laksanakan latihan ini, tuliskan ulasan anda….

 

Rancangan Latihan Harian ini belum dapat dilaksanankan dalam sesi aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

 +

 +/-

 –

 

 

 

 

 

Peruntukkan Masa?

 +

 +/-

 –

 

 

 

 

 

Pilihan Aktiviti

 +

 +/-

 –

 

 

 

 

 

Perkembangan/Latihan Berikut

 
 
 
                         

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s